Je boek uitgeven… hoe en waar?
Wanneer een schrijver bij mij aanklopt voor het redigeren van een manuscript, vraag ik altijd of de auteur zelf al plannen heeft voor het publiceren van het boek. In eigen beheer uitgeven of proberen bij een reguliere uitgever binnen te komen?
Voor beginnende schrijvers is het vaak lastig om de weg te vinden in uitgeefland. De ontwikkelingen zijn de laatste jaren snel gegaan, er is veel mogelijk en zelf uitgeven is ook een optie die het overwegen waard is.
In het kort zal ik hier de opties op een rijtje te zetten.
Je manuscript insturen naar een uitgeverij
De traditionele manier van uitgeven is je boek proberen onder te brengen bij een (grote) reguliere uitgeverij. Hiervoor kun je eerst onderzoeken bij welke uitgeverijen jouw manuscript in het fonds past. Simpel gezegd: een thriller voor volwassenen stuur je niet naar een uitgever die alleen kinder- en jeugdboeken publiceert. Kijk online, in de boekhandel of in de bibliotheek naar boeken in hetzelfde genre als jouw manuscript. Bij welke uitgeverijen zijn deze gepubliceerd?
Op de website van de uitgevers kun je vinden hoe zij het manuscript aangeleverd willen krijgen. Tegenwoordig hoef je meestal gelukkig geen dikke pakken papier meer op te sturen, vaak kan dit per mail.
Je schrijft een pakkende brief, een gedegen synopsis, stuurt alles in, en vervolgens begint het lange wachten. Waar enkele jaren terug de wachttijd nog tussen de drie en de zes maanden lag, kun je nu wel rekenen op zes maanden tot zelfs een jaar. De (digitale) slushpiles van de uitgevers zijn zeker in coronatijd nog groter gegroeid. Of het de moeite waard is om hierop te wachten, zul je zelf moeten inschatten.
Uitgeven bij kleinere, nieuwe uitgeverijen
De laatste jaren zijn er nieuwe uitgeverijen bijgekomen, die zich vaak richten op een of twee genres, zoals feelgood, thriller of YA. Soms kiezen ze ervoor om boeken alleen als e-book (en audioboek) uit te geven. Het kan interessant zijn om te kiezen voor een kleinere uitgeverij. Het is persoonlijker, je zult sneller antwoord krijgen en ze hebben vaak een trouw lezerspubliek. Ze zullen minder promotiemogelijkheden hebben dan de grote bekende uitgeverijen, maar staan wel vaker open voor nieuw talent en weten wat hun lezers graag lezen.
Let op; bij een reguliere uitgeverij hoef je nooit zelf te investeren. De kosten voor het redigeren, opmaken en drukken van de boeken liggen bij de uitgever. Wanneer er een contract komt waarin staat dat je duizenden euro’s moet neerleggen of zelf honderden exemplaren van je boek zal moeten afnemen, kun je te maken hebben met een uitgever die er alleen op uit is om aan jou te verdienen, in plaats van aan de verkoop van boeken aan lezers.
Publiceren via een uitgeefdienst
Een andere mogelijkheid om kosteloos je boek uit te geven, is om dit via een uitgeefdienst te doen. Denk hierbij aan organisaties als MijnBeststeller, Boekscout en Pumbo. Lees je goed in wat de mogelijkheden zijn, wat jij van hen kan verwachten en wat ze van jou verwachten. Wil je bijvoorbeeld graag dat er ook een e-bookversie van je boek verkrijgbaar zal zijn? Of een audioboek? Bekijk of ze deze mogelijkheid bieden. Op het gebied van promotie zul je vooral zelf aan de slag moeten gaan. Neem contact op met de verschillende aanbieders en vergelijk wat ze te bieden hebben en wat jou aanspreekt.
Het voordeel is dat je hier met elk soort boek terecht kan. Wel moet je er zelf voor zorgen dat je boek is nagekeken op taal- en spelfouten. Wanneer je hier een redacteur voor inschakelt, zul je zelf deze kosten moeten betalen. En ook voor een professioneel ogende cover kan het de moeite waard zijn om hier wat geld in te investeren.
De boeken worden aangeboden via POD (printing on demand), wat betekent dat er geen oplage gedrukt wordt, maar de boeken geprint worden zodra ze besteld zijn. Soms wordt er een kleine voorraad bij het Centraal Boekhuis gelegd, zodat de boeken snel beschikbaar zijn bij een online bestelling. Dit betekent wel dat de verkoopprijs van de boeken vaak aan de hoge kant is.
Je boek uitgeven in eigen beheer
Als je graag alles in eigen hand houdt, kun je overwegen om ‘selfpubber’ te worden. Zelf publiceren is vooral interessant als je er enthousiast van wordt om alles zelf uit te zoeken, je marketing uit te stippelen en als je er naast tijd en energie ook de financiële middelen voor hebt om te investeren.
Er komt best wat bij kijken, denk bijvoorbeeld aan:
- Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel
- Het kopen van ISBN
- Investeren in redactie en correctie
- Leren hoe je een boek opmaakt, of hierin investeren
- Een cover laten ontwerpen
- Investeren in het laten drukken van je boek
- Aansluiting bij het CB (Centraal Boekhuis)
- Aansluiting bij een clusteruitgeverij
- Boeken insturen naar Biblion (de leverancier voor bibliotheken)
- Promotie en marketing
Het voordeel is dat je zelf het laatste woord hebt over zowel inhoud, opmaak als uiterlijk van het boek. Je kunt alles zelf beslissen, van de papiersoort tot aan het lettertype. Om je kosten terug te verdienen, zul je wel genoeg boeken moeten verkopen. Het is dus zeker aan te raden om hier van tevoren goed over na te denken en marktonderzoek te doen.
In plaats van zelf een uitgeverij te beginnen, kun je ook terecht bij diverse platforms waar je in eigen beheer je boeken kunt uitgeven.
Overzicht zelfuitgeefplatforms
Pumbo
Naast de uitgeefdienst is er bij Pumbo ook de mogelijkheid om in eigen beheer je boek uit te geven. Op de site van Pumbo vind je ook veel informatie over de opmaak van je boek en andere handige tips en adviezen, zoals een covertool, hoe je een ISBN kunt aanvragen en hoe je de promotie kunt aanpakken.
Brave New Books
Een platform waar je zelf je boek zowel als papieren versie als e-book kan publiceren en waarbij het bij alle verkoopkanalen beschikbaar komt.
Kobo Writing Life
Bij Kobo kun je terecht voor het uitgeven van e-books. Ook luisterboeken kun je via Kobo publiceren.
Smashwords
Smashwords is een Amerikaans platform voor e-books, dat onder andere naar Kobo, Apple en Amazon distribueert.
Amazon KDP
Via Amazon Kindle Direct Publishing kun je zowel e-books als paperbacks publiceren.